Lansat cu o foarte mare intarziere fata de data estimata, cu o serie de modificari incoerente si cu mai multa incertitudine ca niciodata programul SRL-D 2015 se apropie de final. La o analiza detaliata a rezultatelor publicate pe siteul aippimm.ro vestile nu sunt prea grozave pentru jumatate din antreprenorii care au aplicat in acest an.

580 de planuri de afaceri SRL-D depuse in 2015

La finalul sesiunii de depunere a planurilor de afaceri erau inscrise 580 de firme SRL-D, care conform estimarilor mele abia acopera la mustata bugetul de 19,3 mil. lei aprobat pentru programul SRL-D in 2015. Comparativ cu anii precedenti, in acest an interesul pentru programul SRL-D a fost foarte scazut. Daca in 2013, anul cu cele mai multe planuri de afaceri depuse s-au inregistrat 1363 de inscrisi, in 2015 numarul acestora n-a ajuns nici macar la jumatate. Cred ca de vina au fost modificarile aduse programului SRL-D in luna august 2015.

EVOLUTIA NUMARULUI DE PROIECTE DEPUSE ANUAL

2015 a avut cel mai mic buget alocat

Anul 2015 mai aduce un alt „record” negativ in ceea ce priveste programul SRL-D. Anul acesta s-a alocat cel mai mic buget programului din 2011 de cand a fost lansat prima data, 19.3 milioane de lei. Evident, un buget mai mic inseamna mai putine planuri de afaceri finantate.

EVOLUTIA BUGETULUI PROGRAMULUI SRL-D

Cluj, Bucuresti, Constanta si Timis cele mai interesate de cei 10.000 euro

In top 10 judete cu cele mai multe planuri de afaceri depuse s-au situat pana la urma judetele cu cea mai accelerata dezvoltare si cea mai mare efervescenta antreprenoriala din ultimii ani: Cluj, Bucuresti, Constanta, Timis. In schimb, la polul opus, judetele in care interesul pentru programul SRL-D a fost inexistent sau mic sunt Mehedinti si Calarasi care nu au depus niciun plan de afaceri in 2015, urmate de Ialomita, Tulcea, Valcea, Harghita si Covasna, fiecare cu cate un singur plan de afaceri.

TOP 10 JUDETE DUPA NUMARUL PLANURILOR DE AFACERI DEPUSE

Clujul area cea mai buna rata de aprobare a planurilor de afaceri SRL-D

Clujul se confirma pentru al treilea an la rand ca judetul cu cel mai mare interes si numar de proiecte SRL-D depuse cu 118 planuri de afaceri aprobate. Practic Clujul are aprobate tot atatea planuri de afaceri cat urmatoarele 10 judete la un loc. Din numarul total al proiectelor aprobate la nivel national, 118 sunt de la Cluj. Pe locul doi in acest top vine Bihorul cu 23 de planuri de afaceri, iar pe locul trei Timisul cu 19 firme SRL-D intrate la finantare.

TOP 10 JUDETE CU CELE MAI MULTE PLANURI DE AFACERI APROBATE

Doar 49% din planurile de afaceri depuse au fost aprobate

Din analiza detaliata pe care am facut-o situatia generala nu arata prea bine pentru jumatate din antreprenorii care au sperat ca anul acesta isi vor finanta afacerile cu cei 10000 euro. Astfel, doar 49% din planurile de afaceri depuse au obtinut finantarea, diferenta de 51% fiind in analiza sau respinse la evaluare.

SITUATIA EVALUARILOR PLANURILOR DE AFACERI LA NIVEL NATIONAL
  • Aprobate
  • Respinse, documente nedepuse
  • Respinse la evaluare
  • In evaluare

Foarte putine firme SRL-D cu proiectele in implementare

Cu termen final 24 noiembrie pentru implementarea planurilor de afaceri si depunerea deconturilor, situatia contractelor semnate nu este deloc roz. Pana la aceasta data din totalul proiectelor aprobate la nivel national s-au semnat foarte putine contracte de finantare. Conform ghidului solicitantului programului SRL-D din 2015, la momentul semnarii contractului de finantare antreprenorul trebuie sa faca dovada printr-un extras de cont ca detine cel putin 50% din valoarea fara TVA a proiectului.

RATA DE ABSORBTIE
  • Asteapta semnarea contractului
  • Contract de finantare semnat

Se putea si mai bine

In incercarea de a afla motivul acestei absobtii reduse a fondurilor nerambursabile am discutat cu mai multi aplicanti si consultanti care au depus planuri de afaceri SRL-D in 2015. Cele ai des intalnite motive au fost:

1. Lipsa claritatii ghidului solicitantului in explicarea notiunii de echipament tehnologic

Unul din criteriile noi introduse in acest an pentru punctarea planului de afaceri (vezi grila de punctare pentru programul SRL-D) a fost ponderea echipamentelor tehnologice din totalul valorii proiectului. La autoevaluarea planului de afaceri din prisma acestui criteriu au aparut cele mai multe erori. Pentru ca nu s-a specificat clar ce fel de echipamente intra in aceasta categorie, interpretarile antreprenorilor au fost diferite de cele ale evaluatorilor, ceea ce a condus la respingerea planurilor de afaceri pe motiv ca s-a incercat obtinerea fortata a unui punctaj mai mare.

In cadrul celorlaltor programe guvernamentale, precum programul START, notiunea de echipament tehnologic este foarte clar specificata, facandu-se referire la subgrupele 2.1 si 2.2 ale HG2139/2004 pentru aprobarea catalogului privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe. Consider ciudat faptul ca nu au preluat claritatea acestui criteriu si in programul SRL-D avand in vedere ca vorbim de acelasi minister care a conceput aceste programe guvernamentale.

Din pacate aceasta pare sa fie o caracteristica comuna multor ghiduri, legi si acte emise de institutiile statului, polisemia.

2. Intarzierea cu care s-a deschis programul

Amanarile multiple de lansare a programului au creat scepticism privind deschiderea programului in randul SRL-D-urilor, iar intr-un final cand acest lucru s-a intamplat, i-au prins pe majoritatea antreprenorilor cu garda jos, in criza de timp ori cu afacerile demarate din alte surse. Poate existenta unei date certe, care sa se respecte in fiecare an, ar fi solutia prin care antreprenorii ar putea sa pregateasca din timp si cu mai mare succes documentatia necesara accesarii finantarii SRL-D.

3. Modificarile inconsistente si ilogice aduse programului

Carpelile facute programului SRL-D 2015 fara a prevedea impactul lor asupra antreprenorilor si posibilitatea reala de implementare au fost principalele motive care au afectat cifrele acestui program in 2015. Mare parte din interesul scazut in acest an se datoreaza urmatoarelor modificari: scurtarea perioadei de implementare de la 12 luni la 30 de zile, necesitatea demonstrarii aportului propriu la semnarea contractului de finantare, imposibilitatea introducerii cheltuielilor operationale privind salarile, utilitatile sau chiriile datorita perioadei de implementare de 30 de zile, obligativitatea achizitiei de echipamente tehnologice de minim 40% fapt ce scoate din competitie un numar mare de coduri CAEN de activitate in special din domeniile serviciilor si comertului. Descrierea detaliata si impactul acestor modificari le poti citi in articolul nostru legat de modificarile programului SRL-D in 2015.

Impactul programului SRL-D 2015 asupra economiei

Din pacate, concluzia la care am ajuns, este ca toate aceste modificari si neconcordante au bagat la apa cel mai atractiv si accesibil program de finantare pentru un startup in Romania. Indiferent de motivele care stau la baza interesului scazut si respingerii unui numar mare de proiecte, impactul acestui program il va resimti economia si societatea prin simplul fapt ca se pierd cel putin:

LOCURI DE MUNCA

INVESTITII

TAXE SI IMPOZITE

In calitate de consultant SRL-D, beneficiar in cadrul programelor guvernamentale si antreprenor, imi doresc ca aceste lectii dure invatate an de an pe sperantele, banii si nervii antreprenorilor sa fie luate in considerare atunci cand se aduc modificari asupra unor programe si legi care privesc intreaga comunitate antreprenoriala.

Exprima-ti parerile despre programul SRL-D, cum te-au afectat ultimele modificari si ce imbunatatiri ai aduce folosind casuta de comentrii de mai jos.