Si anul acesta Guvernul va acorda alocatia financiara nerambursabila (AFN) de 10000 euro prin programul SRLD. Si anul acesta (la fel ca in fiecare an) s-au modificat conditiile in care tinerii antreprenori pot accesa aceasta finantare. Fara a intra prea mult in detaliile programului (pe care le poti gasi in articolul FAQ SRLD), vestea cea mai trista este ca a fost alocat un buget mai mic decat anii anteriori (19.300.000 lei), astfel in 2015 vor fi finantate mai putine SRLD-uri, aproximativ 430-450. Multe sau putine, ramane de vazut la finalul sesiunii de depunere a planurilor de afaceri programata la finalul lunii august, insa vreau sa fac cateva observatii asupra acestor modificari care vor influenta decisiv directia pe care o va avea programul in urmatorii ani.
Cheltuielile operationale eligibile, dar nu se pot deconta
Chiar daca cheltuielile operationale (salarii, chirii, utilitati etc) sunt eligibile si in 2015, datorita termenului de decontare a cererii de rambursare, redus de la 12 luni la 30 de zile, acestea nu vor putea fi bugetate in proiect. S-ar putea sa iti vina in minte ideea de a cere in avans cheltuielile (chiria, salariile, utilitatile) pentru urmatoarele 6 luni. Ei bine, nu va functiona pentru ca se merge pe principiul decontului (cumperi – demonstrezi – instalezi – decontezi) si in plus nu se pot deconta cheltuieli care nu au ajuns la scadenta. Aceasta modificare presupune ca tu, sa efectuezi toate investitiile si cheltuielile bugetate in termen de 30 de zile de la data semnarii contractului de finantare. In consecinta mai raman „o mana” de cheltuieli pe care le poti include in buget (consultanta, publicitate, marfa s.a.m.d).
Teoretic demonstrezi 50% din valoarea proiectului, practic ai nevoie de toti banii
Daca esti acceptat la finantare ai la dispozitie 5 zile pentru semnarea contractului cu Statul (OTIMMC). In acel moment va trebui sa faci dovada existentei a cel putin aportului propriu (50% din valoarea proiectului fara TVA) printr-un extras de cont sau alte mijloace agreate. In schimb, daca implementezi proiectul SRLD din credit bancar ai la dispozitie 30 de zile suplimentare pentru semnarea contractului de finantare. Cati vor fi eligibili la banci si in ce conditii ramane un alt mister care se va dezvalui in cateva saptamani. Consider aceasta modificare ca fiind cea mai restrictiva si cu cel mai mare impact asupra ta, deoarece va trebui sa dispui de toata valoarea proiectului pentru a putea depune deconturile pentru rambursarea AFN.
Ca sa intelegi mai bine ce impact are aceasta modificare asupra proiectului tau sa luam un exemplu al unei firme din domeniul productiei care doreste sa acceseze valoarea maxima a alocatiei financiare nerambursabile (10000 euro) pentru achizitia unei masini de facut conserve (20000 euro + 4800 euro TVA). Pana la aceste modificari procedura era achizitie era mai flexibila. Adica, gaseai furnizorul de echipamente, faceai un contract cu plata la termen de 30 de zile, prezentai documentele la banca/OTIMMC si in termen de 2-3 saptamani ti se vira AFN (10000 euro) in contul bancar. In acelasi cont depuneai aportul tau plus TVA-ul (cei 10000 euro + 4800 euro TVA) si faceai transferul in contul furnizorului. Conform modificarilor aduse va trebui sa platesti integral masina de facut conserve (20000 euro + TVA), iar apoi sa depui documentele de achizitie impreuna cu decontul pentru a recupera AFN. Dupa ce ai depus decontul, un responsabil al OTIMMC va face o vizita pe terent pentru a certifica achizitia, apoi ti se va vira AFN intr-un cont pe care il deschizi in prealabil la Trezorerie. In concluzie efortul financiar necesar pentru implementarea proiectului se dubleaza.
Vrei sa afli ce punctaj poate obtine planul tau de a afaceri in programul SRLD 2015?
[button link=”https://www.learningandconsulting.ro/documente-utile-afacerii/testul-de-eligibilitate-programul-srl-d-2/”]RASPUNDE TESTULUI DE ELIGIBILITATE SRLD 2015[/button]
Daca nu-i stricat, lasa-l in pace
Din acest an procedura de aplicare pentru programul SRLD este asemanatoare programelor START sau Comert si servicii si impune pe langa incarcarea planului de afaceri si anexelor in aplicatia online a ministerului si transmiterea unui set de documente tiparite (declaratii, situatii financiare, anexe) in 3 exemplare pentru verificarea administrativa. Un aspect birocratic suplimentar si redundant, mai ales ca aplicarea se face in format electronic. SRLD-ul avea procedura de aplicare cea mai simpla si rapida dintre toate programele nationale si europene pe care am scris pana acum proiecte. Acum au mai adaugat cateva verigi in lantul si asa destul de lung al birocratiei.
Profilul aplicantului ideal in programul SRLD 2015
Alocarea finantarii din acest an se va face dupa punctaj. Acest lucru inseamna ca la finalul sesiunii de depunere a proiectelor (care dureaza 15 zile) toate proiectele se ordoneaza descrescator conform punctajului obtinut, incepand de la 100. In caz de punctaje egale se aplica o serie de factori precum: numarul locurilor de munca nou create, ponderea echipamentelor tehnologice, statutul de somer sau absolvent al asociatului la momentul infiintarii SRLD s.a.m.d Primele aproximativ 500 de proiecte astfel ordonate intra in evaluarea administrativa. Absolut logic si normal pana in acest punct. Doar ca aici incep sa apara problemele. Oricat de mult am carpi o haina tot nu arata ca una noua.
Domeniul de activitate. Prin acest criteriu se incearca incurajarea unor domenii „cheie” precum productia si IT-ul, in defavoarea serviciilor sau comertului. Conform zicalei „bani tot la bani trag”, un alt „sprijin” se alatura deja celor existente (ajutoare de stat acordate pentru subventionarea salariilor, scutirea de la plata impozitelor dupa salariile angajatilor, norma fixa de impozitare pentru PFA-uri) . Serviciile unui birou de proiectare sau masuratori cadastrale nu necesita echipamente la fel de performante, cunostinte si studii superioare? Cand te doare o masea si mergi la medicul stomatolog nu iti doresti echipamente performante? Ei, ceilalti din domeniul serviciilor, care aduc valoare, sunt dezavatajati.
Inteleg perfect motivul pentru care este incurajat acest domeniu (salarii mari pentru angajati- contributii mari incasate de stat), insa nu in cazul programului SRLD al carui AFN acopera o foarte mica parte din cheltuielile salariale intalnite in acest domeniu.
Numarul locurilor de munca create ca urmare a implementarii proiectului. Un criteriu in acord perfect cu obiectivele programului care urmareste pe langa infiintarea de noi afaceri de catre tinerii antreprenori si reducerea somajului si crearea de noi locuri de munca.
Ponderea investitiilor in echipamente. De asemenea, un alt criteriu relevant. Esti obligat sa investesti in echipamente, care te ajuta sa realizezi produse si servicii, pe care apoi le vinzi clientilor ca sa generezi venituri si intr-un final (fericit) profit.
Ponderea investitiilor in echipamente tehnologice. Un criteriu care conform logicii mele il copiaza pe cel anterior, dar e o idee mai bun. Analizand obiectiv acest criteriu, este evident ca se urmareste incurajarea echipamentelor computerizate, mecanice, non poluante, eficiente energetic s.a.m.d. Problema insa este ca acest criteriu iti permite selectia doar a doua optiuni: intre 40-60% si peste 60%. Ce nu reusesc sa inteleg este ce se intampla cu cei care nu achizitioneaza echipamente tehnologice de minim 40%? De ce nu se renunta sau se inlocuieste criteriul anterior? Concluzia este simpla, obtine o pondere mare la acest criteriu (peste 60%) si vei respecta implicit si conditia anterioara.
Statul asociatului la momentul infiintarii firmei. Somer sau absolvent 2014 primesti 10 puncte. Esti in afara celor doua categorii, nu-i nimic primesti 5, doar nu ramai cu mana goala. Anul trecut prin Legea 97/2014 s-a renuntat la limita de varsta a persoanelor care pot infiinta SRLD-uri si pot aplica in cadrul programului. Trebuie sa recunosc ca acest lucru m-a bucurat deoarece astfel ar putea fi incurajate si persoanele cu experienta in campul muncii sa „rupa randurile” si sa o ia pe cont propriu. In 2015 se revine la aceeasi idee prin includerea acestui criteriu.
Introducerea acestui criteriu te face sa isi pui o serie de intrebari. Care sunt sansele ca un somer sa dispuna de valoarea totala a proiectului necesara pentru implementare? Care sunt sansele ca un somer sa fie eligibil la banca pentru a-si asigura imprumutul necesar implementarii proiectului castigat? Sunt acordate sanse egale tuturor SRLD-urilor din 2013, 2014 si 2015 care mai pot aplica in aceasta sesiune?
Sa nu ma intelegi gresit, n-am absolut nimic cu somerii, ci cu modul in care a fost modificat programul in 2015, cu modul in care au fost corelate (sau mai bine spus necorelate) obiectivele programului, cu realitatile pietei romanesti, cu criteriile de punctare a planurilor de afaceri. Aceste modificari par mai degraba niste carpeli pentru repararea problemelor din trecut.
Acest criteriu mi se pare mai logic reprezentat in celalalte programe (START sau Comert si servicii) in care esti punctat pentru locurile de munca create si ocupate de someri ca urmare a implementarii proiectului.
Cunostintele teoretice antreprenoriale. Leonardo Da Vinci spunea: “cine iubeste practica fara teorie este precum un marinar care porneste spre destinatie fara harta si compas”. In opinia mea unul din aspectele cu impact pozitiv asupra programului SRLD 2015, chiar si daca doar la nivel teoretic. Dobandirea cunostintelor de baza in domeniul antreprenoriatului (conceperea unui plan de afaceri, recrutarea personalului, vanzari, marketing, contabilitate primara s.a.m.d.) sunt esentiale pentru succesul oricarei afaceri. Includerea acestui criteriu in grila de punctare SRLD va incuraja antreprenorii sa urmeze aceste cursuri chiar si daca doar pentru obtinerea unor puncte suplimentare. Ai absolvit un curs de educatie antreprenoriala sau vei absolvi unul, primesti 10 puncte. N-ai de gand sa faci acest lucru, nu-i nimic tot primesti ceva puncte, 5.
Ma intreb si astazi, de ce expertiza sau experienta antreprenorului nu este un criteriu de punctare in program, asa cum este in realitate? Indicatorii de succes ai programului trebuie sa fie calitatea si durabilitatea firmelor finantate, nu cantitatea acestora.
Cauti un curs de educatie antreprenoriala in Cluj Napoca? Iti recomandam cursul acreditat ANC al Patronatului Tinerilor Intreprinzatori Cluj
[button link=”https://cursantreprenoriat.ro/”]PRINDE UN LOC LA URMATORUL CURS DE ANTREPRENORIAT[/button]
In concluzie, profilul ideal al aplicantului SRLD 2015 este reprezentat de o firma din domeniul productiei sau IT, infiintata de un absolvent 2014 sau somer, care creaza cel putin 4 locuri de munca prin implementarea proiectului, achizitioneaza echipamente tehnologice de minim 60% din valoarea proiectului si are sau va avea cunostinte teoretice privind gestiunea unei afaceri.
Ai reusit sa prinzi firul logic al acestor modificari si modul in care contribuie la obiectivele programului? Daca da te rog sa ni-l spui si noua. Iar daca te simti putin ametit, nu-ti face griji, nu esti doar tu. Asta se intampla cand lucrurile nu sunt gandite din perspectiva obiectivelor programului si sunt peticite din mers pentru a evita anumite esecuri. Si totusi care sunt aceste esecuri? De ce nu auzim decat de statistici legate de miile de SRLD-uri infiintate si miile de euro oferite tinerilor intreprinzatori? Cate dintre ele sunt profitabile? Cate locuri noi de munca s-au creat si mentinut de la an la an? Cate au dat faliment sau au esuat in implementarea proiectului?
Multi tineri care vor sa inceapa o afacere isi pun speranta in programul SRLD pentru a primi “doza de energie si siguranta financiara” necesara sa faca fata celei mai grele si importante perioade din viata unei firme, inceputul. Pana la aceste modificari programul SRLD era ideal pentru startup-uri. Puteai pe langa achizitiile de echipamente sa iti acoperi si cheltuielile operationale cu salariile, chiriile sau utilitatile. De anul acesta devine un program accesibil pentru un numar foarte restrans de antreprenori, iar aici ma refer la cei cu afaceri in domeniile IT sau productiei, resurse financiare semnificative sau bonitate bancara.
Observ, poate un lucru evident pentru multi, ca de fiecare data se lege praful de putinele initiative bune. Dar aceasta este doar parerea unui consultant SRLD care a scris si implementat peste 100 de proiecte din 2011 si pana azi.
Salut Tudor. Chestiunea cu cheltuielile operationale este destul de clara acum, nu pot fi incluse in buget daca sunt efectuate ulterior datei de 24 noiembrie 2015. In concluzie, sunt eligibile in continuare, dar nu vor fi decontate.
Buna ziua,
A fost lamurita pana la urma problema cu cheltuielile operationale? Ex. Chirie, contabilitate etc.