FAQ proiecte SRL-D

In ajutorul celor care doresc accesarea finantarilor nerambursabile guvernamentale prin programul SRL-D am conceput o lista cu cele mai frecvente intrebari pe care le-am primit si raspunsurile aferente pentru o mai buna intelegere.

Ai o intrebare la care nu gasesti raspuns mai jos? Scrie-o in casuta de comentarii de mai jos si iti vom raspunde in cel mai scurt timp posibil.

Suma maxima nerambursabila care poate fi obtinuta cu un proiect SRL-D?

Poti obtine pana la maxim 10.000 euro nerambursabili.

Trebuie sa pun si eu bani pe langa cei oferiti de program?

Da. Aportul tau in proiect trebuie sa fie de 50%.

Ce se intampla daca nu am banii necesari pentru aport?

In acest caz ti se faciliteaza accesarea unui credit la CEC Bank pentru diferenta ce trebuie sa o acoperi (conditiile le vei gasi mai jos). Atentie la TVA, care este cheltuiala neeligibila si va trebui acoperit din surse proprii.

In ce conditii se poate accesa creditul?

Ca in cazul oricarui credit bancar trebuie sa ai in vedere patru aspecte: formalitatile, comisioanele, dobanzile si garantiile. Conform ultimelor experiente formalitatile dureaza in medie 6-7 saptamani. Comisioanele percepute (fara a adauga costurile cu eliberarea certificatelor fiscale sau constatatoare) sunt: comisionul de analiza 200 lei, comision de gestiune 300 lei, comisioane gaj pe conturi 204 lei, comision garantare credit FNGCIMM 450 lei, asigurari (depinde foarte mult de tipul cheltuielilor eligibile) 150 lei. Dobanda este de aproximativ 8%/an. Garantarea se face in proportie de 80% de catre FNGCIMM, iar diferenta se face astfel: ipoteci mobiliare asupra tuturor bunurilor achizitionate, contract de fidejusiune, ipoteca mobiliara pe conturile curente ale clientului deschise la banca, gaj pe asigurarea tuturor bunurilor achizitionate, 6 bilete la ordin in alb. Suplimentar se mai pot solicita de catre banca un depozit cash colateral (depunerea unei sume de bani intr-un cont de garantare pe durata creditului) sau un codebitor garant. Durata creditului este de 5 ani cu o perioada de gratie in primele 12 luni (adica platesti doar dobanda).

Ce se intampla daca am aprobat proiectul la OTIMMC, dar nu mi se aproba creditul?

In acest caz va trebui sa acoperi aportul din alte surse. In caz contrar proiectul va fi respins.

Cum pot sa aflu daca intrunesc punctajul minim pentru a aplica?

Foarte simplu. Foloseste testul nostru de eligibilitate pentru SRL-D si descopera daca proiectul tau este eligibil.

Daca am peste 35 de ani pot aplica?

Da. Legea nr. 97/2014 privind modificarea si completarea OUG nr. 6/2011, publicata in Monitorul Oficial nr. 506 din 8 iulie, ce a intrat in vigoare in 11 iulie elimina cerinta legata de varsta antreprenorilor. Celelalte conditii raman in continuare valabile.

Daca am un PFA sunt eligibil?

Da.

Daca am un SRL pot sa aplic in cadrul programului?

Nu. In acest program pot sa aplice doar firmele care au statutul de SRL-D. Pentru SRL exista alte programe de finantare precum MINIMIS, START sau COMERT SI SERVICII

Ce inseamna SRL-D?

Societate cu Raspundere Limitata Debutanta. O firma infiintata ca SRLD isi pastreaza acest statut timp de 3 ani de la infiintare. Dupa implinirea celor 3 ani se transforma in SRL si pierde scutirea de la plata CAS.

Am nevoie de un consultant pt scrierea proiectului?

Nu. Daca ai cunostintele si experienta necesara poti sa iti scrii singur planul de afaceri. In caz contrar apeleaza la un consultant cu experienta in scrierea proiectelor SRL-D pentru a avea sanse cat mai mari de reusita, a economisi timp si pentru a te ghida in perioada de implementare. Cheltuielile cu consultanta pentru scrierea proiectelor sunt eligibile si singurele care pot fi decontate daca au fost facute inaintea aplicarii in program. Fii sceptic atunci cand un consultant iti garanteaza 100% aprobarea proiectului.

Ce obligatii am daca acccesez programul SRL-D?

Principalele obligatii pe care le ai sunt: angajarea a cel putin 2 persoane, mentinerea timp de 3 ani a bunurilor achizitionate, depunerea formularului de monitorizare si a bilantului o data la 12 luni, amortizarea activelor conform legislatiei in vigoare.

Care este diferenta intre investitii si cheltuieli?

Este important sa faci diferenta intre cele doua notiuni pentru ca trebuie respectata o conditie obligatorie: ponderea investitiilor in proiect sa fie de minim 40% din valoarea totala a proiectului. Investitiile eligibile in proiect sunt: terenuri pentru realizarea de constructii/amenajari, achizitionarea de spatii (birou, hale productie, depozitare), mobilier, echipamente, utilaje, aparate, brevete, licente, constructia de website-uri. Cheltuielile eligibile sunt: autorizatiile, materiile prime, marfurile, consumabilele, salariile si contributiile, trainingurile, consultanta (juridica, contabila, financiara, IT, management), utilitatile, administrative, chiriile, promovarea.

Cum accesez efectiv fondurile?

Prin intermediul cererilor de plata pe care le poti depune cel mult o singura data pe luna timp de 12 luni. Nu vei avea acces la bani cash. Majoritatea platilor se vor face prin ordin de plata din contul pe care il vei deschide la CEC Bank in conturile furnizorilor. Exceptii de la aceasta regula pot face plata salariilor si chiriei.

Trebuie sa dispun de tot aportul la implementarea proiectului?

Recomandat, nu este obligatoriu. Poti sa esalonezi aportul in cadrul proiectului in functie de necesitati. Ex. Semnarea contractului de finantare se face in august 2015 pentru un proiect cu aport propriu in care achizitionam un website (2000 lei + TVA), mobilier (1000 lei + TVA) si chiriile pe 12 luni (100 lei/luna +TVA). Din acest moment pregatim si depunem cererea de tragere nr 1 (aferenta lunii august) cu o parte din investitiile si cheltuielile aprobate: mobilier (1000 lei + TVA) si chirie (100 lei + TVA). Dupa validarea cererii de tragere de catre OTIMMC/BANCA (in 2-5 saptamani) banii sunt virati in contul deschis la CEC. Practic doar in acest moment va trebui sa depunem pe langa cei 550 lei din AFN (50% din factura fara TVA pentru mobilier si chirie), 550 lei (aportul propriu) si 264 lei (TVA-ul aferent facturilor). Efortul financiar pentru prima cerere este de 550+264=814 lei. Pentru urmatoarea cerere (luna septembrie) vom depune deconturile pentru website (2000 lei + TVA) si chiria pe luna septembrie (100 lei/luna +TVA). Practic efortul financiar pentru luna septembrie este de 1000 (50% din factura) +50 (50% din chirie) +504 (TVA aferent facturi) = 1554 lei.

Este obligatoriu sa angajez personal imediat dupa infiintare?

Nu. Angajarea personalului se poate face inaintea implementarii efective a proiectului.

Am nevoie de un contabil daca nu am activitate?

Nu, dar este recomandat. Chiar daca nu ai activitate esti obligat as depui o serie de declaratii lunare/trimestriale. In cazul in care nu te pricepi la intocmirea lor, cel mai bine este sa apelezi la o persoana specializata pentru a evita penalitatile si amenzile.

Care sunt facilitatile programului SRL-D?

Costuri 0 cu infiintarea firmei la ONRC si consultanta gratuita, scutirea de la plata CAS (20,8%) a angajatorului pentru maxim 4 angajati, timp de 3 ani.

Care sunt criteriile de acordare ale finantarii?

Sunt finantate planurile de afaceri care obtin un punctaj minim de 60 de puncte dupa regula „primul venit, primul servit” in limita bugetului disponibil.