Comunicarea in zilele noastre, in ciuda progresului tehnologic si a sutelor de lucrari publicate, in loc sa fie directa, simpla si eficienta, devine din ce in ce mai complicata. Prezentarile, nu fac exceptie. Din 1987, de cand PowerPoint-ul a fost inventat, prezentarile nu s-au schimbat aproape de loc. Suntem orbiti, iar si iar, de aceleasi slide-uri sufocate de texte sau enumerari cu puncte, fundaluri in culori izbitoare, efecte ametitoare de tranzitie a textelor, imagini siropoase sau grafice incalcite. Poate e vina PowerPoint-ului, despre care se spune ca limiteaza creativitatea? Poate e vina utilizatorului, care nu stie sa-si puna in valoare simtul artistic? Un lucru este cert indiferent de responsabil: TREBUIE SCHIMBAT MODUL IN CARE FACEM PREZENTARILE.

Primul pas in transformarea prezentarilor il reprezinta urmarea cele 7 reguli de aur descrise mai jos.

1.Mai multe imagini, mai putin text. Oamenii au o capacitate limitata de procesare eficienta si eficace a informatiilor. Pozele sunt mult mai usor de retinut decat textele si reprezinta cea mai buna cale pentru a comunica un mesaj clar, cu un impact puternic, eficient si direct. Ori de cate ori este posibil, inlocuieste textele cu poze profesionale, care sa intareasca mesajul transmis.

2. Spatiul gol e bun. Cea mai comuna greseala facuta in realizarea prezentarilor este acoperirea fiecarui centimetru patrat al slide-urilor  cu texte, poze sau alte elemente grafice. Utilizat corespunzator pe slide-uri, spatiul gol poate sa transmita ideea de importanta si calitate.

3. Regula 1:1,618.  Puternic inradacinata in arta, aceasta regula inglobeaza credinta ca oamenii sunt atrasi in mod natural de imaginile care au proportiile 1:1,618. Conform acestei reguli, textele si imaginile ar trebui sa fie pozitionate la intersectiile celor 4 linii imaginare care impart slide-urile in 9 dreptunghiuri identice.

4. Simplitatea. Probabil, datorita complexitatii vietii noastre, gasim din ce in ce mai greu forme simple si eficiente de exprimare. Simplitatea este confundata, deseori, cu superficialitatea. In cazul prezentarilor, simplu este sinonim cu subtil, pragmatic, minimalist si esential.

5. Claritatea. Abilitatea lui Steve Jobs de a transpune concepte tehnice avansate (de multe ori chiar abstracte) in mesaje clare, pe intelesul oricui, este inegalabila. Prezentarile celui mai bun orator al planetei au fost clare, simple si la obiect. Nu mai este un secret faptul ca prezentarile sale erau pregatite si exersate cu saptamani inaintea evenimentului. Pentru a asigura claritatea mesajului, evita sublinierea, marcarea sau colorarea elementelor prezentarii care nu au nicio legatura cu ideea transmisa.

6. Proximitatea. Apropierea, departarea sau gruparea obiectelor dau unui slide un aspect mai organizat. Evita sa dai audientei motive de suspiciune legate pozitionarea obiectelor pe slide (oare chiar asa a dorit sa aseze obiectele pe slide?).

7. Contrastul. Inconstient mintea si in special ochii nostrii, sunt permanent in cautarea tiparelor comune si a contrastelor. Contrastele pot fi obtinute in diverse moduri: prin manipularea spatiului (aproape-departe, plin-gol), culori (alb-negru, cald-rece), dimensiunile fonturilor (litere ingrosate-subtiri) sau pozitionare (sus-jos, grupare-izolare).

Design placut!

Succesul tau pasiunea noastra